U bevindt zich hier: Home » Eerste bijeenkomst Leernetwerk

Eerste bijeenkomst Leernetwerk

Geplaatst op 21 april 2021

Strategisch leren op de kaart zetten: hoe doe je dat?

Dat was het thema van de eerste bijeenkomst van het leernetwerk voor opleiders in zorgorganisaties. En aan mij de eer om gastspreker te zijn. In de voorbereiding op het onderwerp met Carmen van Dam namen we verschillende invalshoeken onder de loep. Moest het gaan over de lerende organisatie, over werkplekleren of over methodes en modellen? Of juist dicht bij de praktijk:  hoe zet je koers en houd je deze (ook in coronatijd) vast in een organisatie waar leren op veel manieren en plekken plaatsvindt?

Al pratend en puzzelend besloten we uit te gaan van de praktijk. We kwamen tot vier thema’s die in onze ervaring bepalend waren om strategisch leren een plek te geven in de organisatie: context, betrokkenen, professionele- en persoonlijke kwaliteiten. Met een interview, quiz en reflectieplaat zaten we klaar voor de online bijeenkomst waar zo’n 50 collega’s aan deelnamen. Veel herkenning en ook leren van elkaar. Want als er urgentie is om strategisch leren in te zetten voor bijvoorbeeld instroom en behoud van medewerkers of om samenhang te brengen in een waaier van leeractiviteiten, dan is die context vaak leidend voor het plan date het beste aansluit bij het doel of de kernwaarden van jouw organisatie. Bij Careyn is een van de kernwaarden bijvoorbeeld nabij en dat is in het strategisch leren vertaald naar werkplekleren, microlearning en passende begeleiding voor leerlingen.

Dan komen gelijk de betrokkenen om de hoek kijken: met wie werk je, voor wie werk je en wie zijn jouw maatjes? Ook hier diversiteit: stand-alone, onderdeel van HR of een academie. In het gesprek bleek dat HR adviseurs en kwaliteitsadviseurs het strategisch leren versterken door de leer & verbetercyclus handen en voeten te geven om kwaliteit van zorg samen verbeteren.

Even belangrijk als context en betrokkenen was ook wie je meeneemt vanuit jezelf als opleider. Waar geloof je in als professional en vanuit jouw persoonlijke kwaliteiten? Durf je jouw visie ook helder op tafel te leggen en je eigen ‘heilige huisjes’ opnieuw op waarde te schatten? Ik was lang voorstander van gedegen en gedetailleerde opleidingsplannen, maar praktijk en ervaring heeft me in laten zien dat werken met kleine bouwstenen onvoorspelbaarder is, maar ook meer flexibiliteit en leren op maat kan bieden.

Tot slot raakten we de vraag of er een grens is aan flexibilisering van het leren. Wat doet het met valmanschap van medewerkers als opleidingen steeds diverser, korter of specialistischer worden. Kunnen we dan het fundament van vakmanschap blijven borgen? De meningen verschilden hierin. Als de organisatie dat vraagt, is er noodzaak en ga je vanuit jouw rol op zoek naar oplossingen. Maar ook bedenkingen of het juist niet aan jou als opleider is om vanuit jouw vakmanschap of vak’vrouw’schap een grens wilt stellen en hoe je dat doet.

Al met al een mooie eerste bijeenkomst met enthousiaste en bevlogen collega’s!

Ria Leliveld

Expert Leren & Ontwikkelen Careyn

Wil je meer weten over het strategisch op de kaart zetten van Leren & Ontwikkelen in jouw zorgorganisatie? Klik dan hier.