Even voorstellen: Neeltje van den Brand

Neeltje werkt graag voor organisaties die betekenisvol willen ondernemen en bijdragen aan positieve veranderingen. Organisaties die een aantrekkelijke werkgever willen zijn en daarom meer tijd en aandacht steken in de mensen die voor hun werken, dan dat ene functioneringsgesprek per jaar. Die het woord duurzaamheid ook van toepassing vinden op de manier waarop zij omgaan met hun mensen. Die oprecht willen weten wat hen bezighoudt omdat ze zich realiseren dat de mensen met wie ze werken van onschatbare waarde zijn, en hun teams willen helpen het beste uit zichzelf te halen.

Inmiddels werkt de veelzijdige Neeltje alweer ruim een jaar voor KMBV. Vanuit haar achtergrond als actrice speelt zij een belangrijke rol in het onderdeel ‘Ervarend leren‘. Regietheater bijvoorbeeld, maar ook wordt ze regelmatig ingezet bij onze Triage trainingen of onderdelen rondom Verpleegkundig Leiderschap. Daarnaast verzorgt ze ook trainingen over communicatie.

Mensen zijn groepsdieren. Ja, ook die stille aan de overkant. Diep in ons hart weten we allemaal dat we het in ons eentje niet redden. Geeft niks. Fijne mensen zat. Zet mensen bij elkaar, en er gebeurt wat. Iets moois, meestal. En weet je wat zo bijzonder is? Als mensen elkaar beter leren kennen, en begrijpen waarom die ander doet wat-ie doet, wordt het alleen nog maar mooier.”

Neeltje van den Brand - Opleidingsinstituut KMBV

Neeltje, wat hoop je dat deelnemers meenemen uit jouw lessen of trainingen?
“In mijn sessies probeer ik vooral verbindend te zijn en wil ik eenieder zijn grenzen laten opzoeken. Mijn trainingen zijn zowel actief en dynamisch als reflectief en diepgaand. Leren met plezier en humor, dat vind ik belangrijk. Juist die combinatie van spelen en leren, en spelend leren spreekt mij ontzettend aan. Ik hoop dan ook dat mensen meenemen wat voor hen belangrijk is, maar dat ze dit vooral met plezier hebben meegenomen.”


‘Expert in gedrag’, zien we terug op jouw CV. Wat bedoel je daar mee?
“We zijn allemaal verschillend en dat is leuk maar soms ook lastig. Met de één werk je heel graag samen, met de ander gaat het wat stroever en dan heb je ook nog die collega die…. We hebben allemaal onze eigen gebruiksaanwijzing en die is niet altijd even duidelijk en dat kan gemakkelijk tot ruis of irritatie leiden in een team. Hiermee hebben we nu eenmaal te dealen, we kunnen elkaar niet veranderen, we zijn wie we zijn. Daarom is het goed om de eigen stijl te ontdekken én die van collega’s/klanten/opdrachtgevers. Waarom is de één goed in netwerken en is hij/zij altijd duidelijk aanwezig en blijft de ander juist liever op de achtergrond? Waarom praat de één veel is de ander meer een stille kracht op de achtergrond? In mijn trainingen probeer ik deelnemers daar bij te helpen, door middels van het prachtige concept van Maps Tell.”

 

Kun je daar wat meer over vertellen?
“Jazeker! Met Maps Tell brengen we je op een boeiende manier in contact met de ‘Wereld van Verschil’. We brengen jouw gedrag (ook letterlijk) in kaart, en dat van je collega’s. We laten je de achterliggende kwaliteiten zien. Het gedrag van jou en je collega’s/klanten/opdrachtgevers wordt zichtbaar en ook wordt zichtbaar wat dit doet met de onderlinge sfeer. Op deze manier wordt samenwerken een stuk prettiger en gaan de dingen ook nog eens sneller. MapsTell gelooft in de kracht van visuele en daardoor makkelijk deelbare informatie. Om deze reden hebben wij de zestien gedragsstijlen van het DISC model letterlijk in kaart gebracht. Deze gedragsstijlen zijn verwerkt in de zestien PersonalMaps die samen de Wereld van Verschil vormen. Door het gebruik van dit visuele middel krijgen deelnemers op een toegankelijke en bijzonder leuke manier inzicht in zowel hun eigen als elkaars gedragsstijl.”