Al sinds 1993 gaat ieder jaar een nieuwe leergang van de Opleiding Kwaliteit (OKF) van start met als succesvol resultaat elke deelnemer een flinke stap voorwaarts te bieden. Het vak van kwaliteitszorg is breed en voortdurend in beweging. De OKF voorziet met het opleidingsaanbod in de behoefte aan een actuele leer- en ervaringscontext van bevlogen professionals in de zorg met een takenpakket waarin kwaliteit een grote rol speelt.
Einddoelen
Opleidingsprogramma
De rode draad in de opleiding is gestalte geven aan een gestructureerde aanpak van integraal kwaliteitsmanagement. De OKF maakt gebruik van uiteenlopende didactische werkvormen, waaronder interactieve presentaties, colleges, groepsopdrachten, discussies, dialogen en onderwijsleergesprekken. De OKF Leergang is ook gericht op integratie van de opgedane kennis en de toepassing daarvan in de praktijk. Met het oog hierop worden passende intervisie- en coachingsbijeenkomsten georganiseerd. Na het eerste blok van de opleiding wordt in elk volgend blok gemiddeld drie uur gewerkt aan onderlinge intervisie of coaching. Daarnaast ontvangt elke deelnemer persoonlijke coaching.
Omvang en studiebelasting
De OKF Leergang omvat in totaal veertien dagen die over ongeveer een jaar zijn verspreid: de opleiding is opgebouwd uit 5 blokken van twee aaneengesloten dagen, vier e-learning modules die elk een halve dag vergen, een slotmanifestatie en een terugkomdag(deel). Tussen de 5 lesblokken door zijn er e-learning modules en huiswerkopdrachten, die nemen ongeveer acht uren in beslag. Bij de huiswerkopdrachten valt het werken aan kwaliteit in de eigen zorgorganisatie en het leren samen.
Verpleegkundigen, leidinggevenden, beleidsadviseurs, kwaliteitsmedewerkers en andere professionals die op diverse niveaus in de zorg werken aan zorg die ertoe doet en van waarde is voor alle betrokkenen en belanghebbenden.
We gaan tijdens blok 1 in op leerscholen van kwaliteitszorg, van control tot waarde gedreven kwaliteit.
Tijdens dit blok gaat het over Kwaliteitsmanagement & verandermanagement. Zorg die deugt en deugd doet.
In blok 3 wordt ingegaan op ambiëren, certificeren en verantwoorden. De dynamiek rond transparantie over de kwaliteit van werken is daarbij een belangrijk onderwerp.
Innoveren, hospitality en service zijn de onderwerpen van deze twee dagen. Actuele concepten als Positieve Gezondheid, Lean, Planetree, Zelforganisatie en (Ont)Regel de Zorg komen langs.
Tijdens het laatste blok gaat het over patiëntgerichtheid en persoonsgerichte zorg. De eigen regie van patiënten en zelfzorg komt tevens aan bod.
Op 7 december 2023 vindt de feestelijke slotmanifestatie plaats.
Na een half jaar komt de groep weer bijeen voor de terugkomdag. Deze vindt plaats op donderdag 6 juni 2024.
Gastdocenten
Tijdens de OKF Leergang komen onder andere de volgende gastdocenten langs:
Moderator
Monica Grasveld-van Berckel, MHSC, heeft jarenlange ervaring als adviseur en procesbegeleider in de zorg. Visies, fusies en ruzies, kwaliteitsvraagstukken, innovatie, transmurale samenwerking en coaching van zorgprofessionals maakten deel uit van haar opdrachtenportefeuille. Met haar achtergrond als verpleegkundige heeft ze een pragmatische inslag bij haar manier van werken en vindt ze makkelijk aansluiting bij zorgprofessionals. De studie gezondheidswetenschappen gaf haar inzicht in management- en beleidsvraagstukken. Van deze combinatie heeft zij nog iedere dag plezier. Monica vindt, met vele anderen, dat kwaliteitszorg, waarvan ze aan de wieg heeft gestaan in Nederland, te complex en tijdrovend is geworden met teveel nadruk op het systeem en vinken. De zorg is een complex verweven systeem geworden van verschillende belangen en meer gericht op efficiency ten koste van patiënt/ cliëntgerichtheid en veiligheid. Het adagium voor deze tijd is wat haar betreft vereenvoudigen en terug naar de essentie waar zorg voor bedoeld is. Een belangrijke sleutel ligt wat Monica betreft bij de uitvoerende teams: zorgprofessionals, hun ondersteuners en patiënten/cliënten/naasten. Hun ervaringen van iedere dag bevatten een schat aan oplossingen. Het vraagt van management en kwaliteitsadviseurs een luisterende en ondersteunende houding: leidt zorgverleners minder af met wat moet en schep ruimte voor wat er echt toe doet! Een mooie opdracht voor kwaliteitsadviseurs om met visie en lef aan deze veranderingsopgave bij te dragen.
De opleiding is geaccrediteerd in het Kwaliteitsregister V&V. Voorwaarde voor het toekennen van accreditatiepunten is dat de deelnemer voor de start van de training ingeschreven staat in het Kwaliteitsregister V&V.
“Dankzij de Opleiding Kwaliteit (OKF) is een nieuwe wereld voor me opengegaan. Zowel in netwerk en inzicht, maar ook om zaken vanuit diverse kanten te belichten waardoor kwaliteitsdenken wordt versneld”
Daphne Arkesteijn, Oud OKF-er, kwaliteitsverpleegkundige Omring
Klik hier voor een aantal interviews met oud-deelnemers
Alle brochures hebben wij verzameld op onze downloadpagina.
Brochure downloadenMeer informatie over het inschrijven is te vinden op onze speciale inschrijfpagina. Hier vind je ook het formulier om je direct aan te melden.
Vrijblijvende intakeHeb je een vraag of wil je meer weten over deze opleiding? Of wil je meer weten over wat KMBV voor jouw specifieke vraag kan betekenen? Neem dan contact op met onze adviseur zorgopleidingen Marlous Steemers. Zij helpt je graag bij het maken van de juiste keuze en beantwoordt graag jouw vraag. Het is natuurlijk ook mogelijk onderstaand formulier in te vullen. Marlous neemt dan zo spoedig mogelijk contact op.