U bevindt zich hier: Home ยป Interviews Opleiding Kwaliteit (OKF)

Interviews Opleiding Kwaliteit (OKF)

Al sinds 1993 gaat ieder jaar een nieuwe leergang van de Opleiding Kwaliteit (OKF) van start. De OKF voorziet met het opleidingsaanbod in de behoefte aan een actuele leer- en ervaringscontext van bevlogen professionals in de zorg met een takenpakket waarin kwaliteit een grote rol speelt. Je vindt hier een korte samenvatting van interviews met twee oud-deelnemers van de OKF.

Daphne Arkesteijn

Kwaliteitsverpleegkundige bij Omring

Interne zoektocht

“In het begin waren we, als kwaliteitsverpleegkundigen bij Omring, allemaal vooral bezig met een zoektocht: wat is mijn rol, wat is mijn taak en wat beteken ik hierin voor de organisatie?”

Eigen kwaliteitsscan en kwaliteitskader

“We zijn intern gestart met een eigen kwaliteitsscan, waarin we hebben gemeten en gerefereerd. Voor ons was het lastig om te beoordelen: welke kwaliteit is goed? Wat zijn de doelen? etc. Vervolgens zijn we bezig geweest met het kwaliteitskader. Deze kwam gelukkig overeen met onze scan. We hebben missende zaken er bij in geplaatst, samen met onze eigen speerpunten.”

Wat is nou de norm?

“Toch bleef ik zelf zoekende naar een soort van norm. Kwaliteit is immers een containerbegrip en is dynamisch. Je wilt het afstemmen op de zorg, maar ook daarin zijn steeds veranderingen onderhevig. Ik liep toen tegen de opleiding OKF aan, die mij een onderbouwing en bronnen over mijn vak kon bieden.”

OKF verandert het werk

“Doordat ik vanuit diverse perspectieven en casussen oordeelsvrij ben meegenomen in normeringen en inzichten heeft het mijn werk sterk veranderd. Onder andere een sessie met de inspectie heeft me geleerd om ook samen kwaliteit van twee kanten aan te pakken. Je leert in dit soort situaties ook van elkaar. Na de opleiding OKF heb ik een breed netwerk opgebouwd met verschillende experts en collega’s. Ik gun al mijn collega kwaliteitsverpleegkundigen deze fundering van het kwaliteitsvak in de zorg!”

Astrid van den Brink

Adviseur Kwaliteit & Innovatie bij Zinzia zorggroep

Altijd bezig met kwaliteit

Astrid is werkzaam bij Zinzia sinds 2010. Ze is gestart als vig-er, vervolgens doorgestroomd naar de functie van verpleegkundige. Astrid is altijd bezig geweest met kwaliteit en is dan ook opgestroomd naar de functie van hbo kwaliteitsverpleegkundige. Toen kwam er drie jaar geleden de vacature adviseur Kwaliteit en Innovatie beschikbaar. Zinzia bood Astrid de mogelijkheid om als startende adviseur aan de slag te gaan.

Eigen maken van de functie

Astrid wilde graag de structuur en informatie eigen maken, passend in haar nieuwe functie. Ze werd overladen met wetgeving, thema’s en kaders. Daardoor ging ze op zoek naar een opleiding waarin ook de visie op kwaliteit binnen Zinzia terugkomt: een sterrenhemel met sterren die niet zijn te vangen in lijstjes, maar een mooie diversiteit van verscheidenheid. Dit vond ze terug in de Opleiding Kwaliteit. Niet statisch kijken, maar met verdieping en verankering zodat ze haar rol als adviseur beter vorm kan geven.

OKF biedt inzicht, helderheid en een groot netwerk

Astrid geeft aan: “Ik heb geleerd om het samenspel tussen de organisatie, wetgeving en kaders en de vraag wat betekent dit voor de praktijk te koppelen voor en tijdens nieuwe projecten of opdrachten. Met name de vraag levert het daadwerkelijk een bijdrage aan kwaliteitsverbetering of hebben we daar onze eigen visie over? Kaders bieden ook ruimte om zelf toe te passen en eigen keuzes te maken. Het heeft mij inzicht, helderheid en een groot netwerk aan kennispartners gebracht.”

Meer weten?

Download dan hieronder de brochure of plan geheel vrijblijvend een intakegesprek in.