Bij KMBV maken we graag betekenisvolle programma’s, die niet alleen van meerwaarde zijn voor de zorgprofessional die de opleiding volgt, maar ook voor het grotere geheel. Voor de organisatie waar deze zorgprofessional werkt, voor de cliënten die deze zorgprofessional heeft en uiteindelijk ook voor onze samenleving. In al onze programma’s kom je altijd een mix tegen van vernieuwende inzichten, vakkennis en impactvolle ervaringen, die we met elkaar verbinden aan jouw eigen praktijksituatie.
Dit doen we onder andere door veel ruimte te maken voor relevante casuïstiek en praktijkopdrachten, die op een ervaringsgerichte manier voor het voetlicht worden gebracht. We gebruiken hiervoor diverse methodes.
Tijdens deze praktijkgerichte oefeningen worden de deelnemers figuurlijk meegenomen in de belevingswereld van mensen met dementie of ander onbegrepen gedrag. Ze ervaren en beleven hoe dementie het dagelijks leven beïnvloedt en ontdekken hoe belangrijk écht contact en persoonsgerichte zorg zijn. Door middel van werkvormen zoals rollenspellen en reflectiesessies krijgen deelnemers inzicht in hoe gedrag beïnvloed wordt door de omgeving, en hoe zij in hun rol als zorgverlener het verschil kunnen maken. Daarbij wordt voortdurend gekeken hoe iedereen een betekenisvolle , ondanks de uitdagingen die dementie met zich meebrengt. De opleiding sluit af met teamafspraken voor een uniforme werkwijze in de praktijk.
Deze vorm van leren is ontwikkeld samen met onze docent, expert en theatermaker Jan van der Hammen. Hij zegt er het volgende over:
“Sinds ik begin jaren negentig in aanraking kwam met het improvisatietheater weet ik hoe krachtig leren door beleven is. Zo fijn dat ik dit regelmatig in de praktijk kan inzetten. Zo mocht ik in een trainingstraject 9 groepen een hele dag meenemen in deze manier van leren, binnen het thema persoonsgerichte zorg. Steeds begonnen we netjes aan tafels met een naambordje voor iedere deelnemer. Al gauw werd mij duidelijk dat hoe groter de chaos in de ruimte aan het eind van de dag was, hoe meer beleving er in de training zat.
Ik begin consequent steeds met een ervaringsoefening, in tweetallen, drietallen of met de hele groep tegelijk en koppel daar door middel van reflectie, de theorie en de vaardigheden aan. Als je eenmaal midden in de kring hebt gezeten, waarbij er 6 denkbeeldige, maar verschillend gekleurde ballen over je hoofd vliegen, en het jouw taak is in de gaten te houden wie welke kleur bal in handen krijgt, weet je wat het betekent als je met een door dementie beschadigd brein in een huiskamer zit. Ogenschijnlijk rustig maar met een piepje van de vaatwasser, een gesprekje tussen twee mensen achter je, André Rieu op de achtergrond en een rammelende kar op de gang. Hoeveel prikkels kun je aan en hoe lang hou je dat vol?
Of probeer er in een tweetal eens achter te komen wat het lievelingseten van je gesprekspartner is, terwijl je wel mag praten maar geen enkele vraag mag stellen. Vragen veroorzaakt stress, zeker als je brein je in de steek laat, ontwijkende of ontkennende antwoorden zijn dan veilig. “Gaat u mee naar de klassieke muziek?” Mee? Met wie? Klassieke muziek? Hoe ver is dat? Hoe kom ik dan weer thuis? “Nee, een andere keer misschien”. “Nee, ik heb hoofdpijn”.
Hoe mooi is het als deelnemers op basis van een zelfgekozen praktijkopdrachtje terugkomen met een zelf geoefende vaardigheid die in de praktijk nog werkt ook.”
Om dat in trainingssetting aan den lijve te ondervinden, maken we gebruik van regietheater. Samen met een aantal van onze ervaren docenten hebben we een trainingsvorm ontwikkeld die is gebaseerd op deze theatervorm. Regietheater is een speelse, laagdrempelige en verbazend effectieve manier om discussies op gang te brengen en gezamenlijk tot nieuwe inzichten te komen. Tijdens de training laten de docenten deelnemers middels verschillende theatervormen situaties beleven en voelen, waarna ze gevraagd worden erop te reflecteren. Wat hebben ze gezien? Wat doet dit met ze? En wat kan anders? In het vervolg van de training krijgen deelnemers op verschillende momenten en manieren de ruimte om vragen te stellen, casuïstiek in te brengen of situaties uit te proberen.
Wil je hier meer over weten? We komen graag met je in gesprek en vertellen je er dan alles over! Uiteraard is deze manier van ervaringsgericht leren volledig op maat te maken voor jouw organisatie.