Het opleiden van trainers en toetsers binnen de VVT-sector is van groot belang voor het waarborgen en versterken van de kwaliteit van zorg. Daarnaast stimuleren zij een lerende organisatie en dragen bij aan de deskundigheid van medewerkers. In een werkomgeving die continu in beweging is, met veranderende wet- en regelgeving, nieuwe zorgtechnologieën en een groeiende focus op persoonsgerichte zorg, zijn deskundige en goed opgeleide trainers en toetsers daarom onmisbaar. Bovendien krijgen zorgmedewerkers steeds meer eigen verantwoordelijkheid voor het aantonen en onderhouden van hun bekwaamheid. In deze beweging verandert ook de rol van trainers en toetsers: van controleur naar coach.
KMBV ondersteunt jouw zorgorganisatie graag bij het opleiden van deze trainers en toetsers. We helpen hen voor te bereiden op hun belangrijke en steeds veranderende rol. Wij bieden een praktijkgerichte opleiding tot trainer en toetser, specifiek afgestemd op de context van de VVT. Deelnemers leren niet alleen didactische en toetsvaardigheden, maar ook hoe zij zorgprofessionals coachend begeleiden richting meer zelfregie. Dit draagt bij aan betere zorgresultaten, tevreden cliënten en gemotiveerde medewerkers.
Incompany opleiding voor het opleiden van trainers en toetsers
Het doel van onze opleiding in dit kader is tweeledig: enerzijds het bevorderen van een lerende organisatie waarin kennisdeling en professionele ontwikkeling centraal staan, en anderzijds het borgen van de kwaliteit en veiligheid van de zorg door middel van objectieve toetsing. Het programma
Na afronding zijn deelnemers klaar om zowel toetsmomenten vorm te geven als collega’s te inspireren tot blijvende ontwikkeling.
Wanneer een organisatie overstapt op een beleid waarbij zorgverleners zelf verantwoordelijk zijn voor het aantonen en onderhouden van hun bekwaamheid, verschuift de rol van trainers en toetsers. Zij worden dan minder de ‘controleurs’ en ‘kennisoverdragers’, en meer coach, begeleider en facilitator van het leerproces.
In deze context kunnen trainers:
Toetsers krijgen een meer ondersteunende en adviserende rol, waarin zij:
Kortom, in een beleid dat inzet op professionele autonomie en eigenaarschap, blijven trainers en toetsers waardevol, maar verandert hun taakinhoud. Ze worden gidsen in het leerproces, bewakers van kwaliteit en inspirators die het vertrouwen in de deskundigheid van zorgverleners helpen versterken. Zo dragen ze bij aan een veerkrachtige, lerende organisatie waarin verantwoordelijkheid en vakmanschap hand in hand gaan.
Onze opleidingen voor het opleiden van trainers en toetsers, bieden veel mogelijkheden voor jouw zorgorganisatie. Wil je trainers en toetsers opleiden? Of alleen toetsers? Of wil je een uitbreiding op de vraag die past bij jouw zorgorganisatie? Wij staan voor jou klaar en denken graag met je mee over een passend traject op maat. Neem vandaag nog contact met ons op en ontdek hoe onze programma’s jouw zorgorganisatie kunnen ondersteunen bij het opleiden van trainers en/of toetsers en hen klaar te stomen voor de veranderende rol.